Träna armar och axlar

En del av tema – träna överkropp

Bicepscurls med viktplattor

Varför?

Ja, förutom att det är snyggt med vältränade armar så finns det ju andra saker som är bra med starka armar och axlar, bland annat att man orkar lyfta saker och klarar av saker i vardagen på ett mycket lättare sätt. 

En bra hållning kommer av att ha en stark rygg, tränade axlar samt bröstmuskulatur, så här krävs en kombinerad träning för att träna upp en bra hållning helt enkelt. Genom att ha starka muskler som orkar hålla upp ryggen gör att man kan undvika mycket smärta som många upplever efter långa dagar framför datorn.

Bra övningar för just snygg hållning som man kan göra hemma är armhävningar (mot en bänk om man inte orkar på golvet), axelpressar med hantlar eller något annat tungt man har hemma, och sen någon form av bålstyrkeövning som exempelvis walk in walk out plank. 

Sen är det alltid bra att orka med vardagen, eller hur? Kanske har du tunga lyft i ditt jobb som du måste utföra, och då är det ju himla bra att orka göra det på rätt sätt så du slipper skada dig. När jag jobbade i vården fick vi ibland lyfta upp människor som ramlat, vilket är väldigt tungt, men att kunna ha bra kontroll över hur jag jobbade med mina muskler räddade mig från att ha ont efteråt.

Rodd med miniband

Hur gör man för att träna armar och axlar på rätt sätt?

För att träna upp starka armar och axlar är det bra att ligga på lite högre repsantal, åtminstone fem repetitioner och sen uppåt 15-20 repetitioner, beroende på syfte.

Jag brukar ligga mellan 8-12 repetitioner, och brukar tänka såhär:

Om jag knappt orkar 8, så är det antagligen lite för tungt, och jag borde sänka vikten. Orkar jag mellan 8 och 12 är det en bra vikt.

Klarar jag egentligen fler än 12 repetitioner med bra kontroll och utförande så är det alldeles för enkelt för mig och jag borde verkligen höja vikt.

Vilka övningar är bra att köra?

Lämna en kommentar