När ska man äta vad

FrukostKolhydratrikt
LunchKolhydratrikt
MiddagProteinrikt
Innan träningKolhydratrikt
Efter träningProteinrikt
MellanmålProteinrikt

Frukost

Frukostlistan

Först och främst: man måste inte äta frukost. Vissa upplever illamående på morgonen, eller är bara inte hungrig, så om man inte vill så måste man inte tvinga i sig frukost utan kan vänta till en förmiddagsfika istället.

För dig som vill äta frukost så tycker jag att det är bra att fylla på med både proteiner och kolhydrater på morgonen. Att frukost ofta sägs vara dagens viktigaste måltid tycker jag verkligen stämmer, här har man all möjlighet att påverka sin energi och sitt humör hela dagen.

Vissa gillar att träna på morgonen och på tom mage, andra inte. Om du gör det så se till att äta något efteråt så du får i dig energi.

Lunch

Lunchlistan

Här är det bra att fylla på med kolhydrater, framförallt om du ska träna på eftermiddagen eller kvällen.

Har du redan tränat under förmiddagen eller morgonen är det bra att äta något proteinrikt.

Middag

Middagslistan

Här är det bra att fokusera mer på proteiner i måltiden, för att förbereda inför att det är dags att sova så kroppen får återhämta sig med bästa möjliga förutsättningar.

Innan träning

  • Långt innan träning (2-4 timmar): potatis, ris och fyllig mat med energi
  • Snabbt innan träning (upp emot 60min) – Enklare och lättare mat, lite mer energigivande och rikt på snabba kolhydrater

Efter träning

  • Mat efter träning får gärna vara mer fokus på proteiner, för efter träning är det viktigt att fylla på med bra mat med rätt byggstenar för att bygga upp det du brutit ner. Dock behöver du inte oroa dig för exakt när du ska äta, 30 minuter efter träning och andra såna råd som finns gäller främst elitidrottare där varenda liten sak är extremt viktig. 
  • Direkt efter träning brukar jag äta en banan eller proteinbar eller något annat, vilket mest är för att orka ta mig hem och orka fixa mat. 

Mellanmål

Mellanmålslistan

Lämna en kommentar