Knee extensions/ knäextensioner

En maskin för att isolerat kunna träna lårstyrka.

Som ni ser i gifen nedan så pressar jag upp en vikt från att ha böjda ben till hyfsat raka ben.

När gifen fotades hade jag lite ont i ett av mina knän så jag gjorde den här som rehab där jag tränade på att sträcka ut knät i lugnt tempo, därför jag inte sträcker ut helt.

Dock, sträck inte ut knäna helt i den här övningen, du vill ha kvar lite böjda knän för att inte översträcka och riskera skador. Så lite böjda knän i toppläget, men inte lika böjda som jag har nedan.

Inställningar

De allra flesta (nya maskiner åtminstone) har tydliga instruktioner på maskinen.

Motståndet (rullen) sätter man fast i höjd med slutet på främre smalbenet, precis innan foten, men om du (som jag) har långa ben, kan det vara skönt att sätta vikten lite högre upp än vad som brukar stå i instruktioner på maskinen.

Ha ryggen mot ryggstödet och håll i dig med händerna.

Knäna ska vara emot sittdynan, så inte ”ute i luften” utan du ska ha kontakt med sittdynan. Har du dock långa ben (som jag) kan detta kännas lite obekvämt, så jag brukar ha någon centimeter utanför som syns nedan.

Testa någon gång utan motstånd på viktmagasinet och se så det känns bra. Gör det det så kan du ösa på med vikt. 😉

Tänka på:

Det här är ingen tempoövning, utan tänk att det ska gå hyfsat långsamt upp och ner, räkna till två upp och två ner.

Du ska därför inte kicka upp motståndet, måste du göra det så är det för tungt.

Lämna en kommentar