HIIT-träning

HIIT = High Intensity Interval Training.

Helt enkelt att man jobbar med högintensiv träning, ofta under en begränsad tid som är väldigt intensiv. Det här är alltså ett svettigt träningspass, där man kanske jobbar med lite lägre vikter och tänker mer snabbhet och explosivitet än styrka.

Många brukar utgå från ett tabata-upplägg men kanske ändrar från 20s till 30s arbete och 15s vila.

Det finns inget rätt eller fel här, utan det går att kombinera på mängder av sätt.

30s arbete + 15s vila x 9 med tre olika övningar

30s arbete + 15s vila x 3 direkt följt av 15s arbete + 5s vila x 2.

1 min arbete + 20s vila på tre övningar, direkt följt av 40s arbete + 15s vila, därefter 20s + 10s, därefter 15s utan vila.

Man kan alltså göra på mängder av sätt, kom bara ihåg att vila lite längre mellan varven så ni inte håller på att jobba 20s + 10s i en halvtimme.

HIITinstruktioner
Knäböj
Planka med vrid
30s + 15s vila
30s + 15s vila
x 3
Utfallssteg
Båt – statisk
30s + 15s vila
30s + 15s vila
x 3

Såhär skulle ett passupplägg kunna se ut. Med instruktionen menar jag att du jobbar med knäböj 30s och vilar 15s, sen kör planka i 30s, vilar 15, sen upprepar det hela så du kört totalt tre gånger!

Lämna en kommentar