HIIT-träning

HIIT = High Intensity Interval Training.

Helt enkelt att man jobbar med högintensiv träning, ofta under en begränsad tid som är väldigt intensiv.

Många brukar utgå från ett tabata-upplägg men kanske ändrar från 20s till 30s arbete och 15s vila.

Det finns inget rätt eller fel här, utan det går att kombinera på mängder av sätt.

30s arbete + 15s vila x 9 med tre olika övningar

30s arbete + 15s vila x 3 direkt följt av 15s arbete + 5s vila x 2.

1 min arbete + 20s vila på tre övningar, direkt följt av 40s arbete + 15s vila, därefter 20s + 10s, därefter 15s utan vila.

Man kan alltså göra på mängder av sätt, kom bara ihåg att vila lite längre mellan varven så ni inte håller på att jobba 20s + 10s i en halvtimme.

HIITinstruktioner
Knäböj
Planka med vrid
30s + 15s vila
30s + 15s vila
x 3
Utfallssteg
Båt – statisk
30s + 15s vila
30s + 15s vila
x 3

Såhär skulle ett passupplägg kunna se ut. Med instruktionen menar jag att du jobbar med knäböj 30s och vilar 15s, sen kör planka i 30s, vilar 15, sen upprepar det hela så du kört totalt tre gånger!

Lämna en kommentar