Burpees

Burpees är en riktigt bra helkroppsövning som tränar smidighet, styrka, koordination, explosivitet och ja, hela kroppen.

Det passar både barn, vuxna, elitidrottare, otränade och pensionärer. Hela spannet helt enkelt!

Man kan variera övningen på mängder av olika sätt, genom att använda bord som redskap, bänkar, med vikter och ja, på massor med olika sätt.

Grundrörelsen: Stå rakt upp, böj dig ner till marken, hoppa eller kliv bak med fötterna, lägg dig ner på marken, upp igen, hoppa eller kliv tillbaka in och ställ dig upp.

Utan att lägga ner magen: Gör som ovan, men ta bort själva delen där du lägger ner magen på marken.

Mot ett bord: Istället för att sätta händerna på golvet sätter du dem mot ett bord och kliver eller hoppar bak med fötterna. Bra variant om det är blött eller jättemycket snö ute eller om man pga blodtryck inte vill ha för mycket höjdförändringar i sin träning.

Halva burpees: Utgå från att sitta på huk och håll balansen med händerna framåtsträckta. Hoppa sen bak med fötterna och lägg dig ner på golvet, sen upp igen, fram med fötterna och hitta balansen igen. Detta är en smidighet och balans-övning och ska inte gå fort att genomföra.

På en träningsbänk: Som gifen nedan, sätt händerna långt fram på brädan och kliv eller hoppa bak med fötterna. Sätt ner höften och lägg låren på var sin sida om bänken. Om man lägger dem rakt på brädan finns det en risk att man får rätt ont i låren och kanske ett blåmärke eller två.

Burpee på bänk
Burpee med miniband

Lämna en kommentar