Båten

in and out boat

Båten är en bålövning med fokus på både styrka, kontroll och balans.

Det här är en övning som man kan göra på många olika sätt, inget är rätt eller fel, utan det handlar helt enkelt om hur mycket bålkontroll och styrka du har.

För dig som vill bli starkare till löpning eller cykling är det här en bra övning.

Man kan uppleva att man får ont av den här övningen i ländryggen, i så fall pausa!! och slappna av lite i ryggen. Nästa gång du gör så tänker du på att spänna till överkroppen och vara rak i rygg och nacke, som en pinne istället för en banan.

cykelbåt
Cykelbåt med miniband

För att göra båten klurigare kan man använda sig av ett miniband som i gif-en ovan. Tungt men rolig utmaning.

Fötterna i backen

Om man har fötterna i backen hela tiden blir övningen enklare. Då kan man tänka att det blir en omvänd situps, man sjunker ner och håller emot med överkroppen, och stannar där det blir ”för jobbigt” och sen sakta kommer tillbaka upp igen.

Statisk båt

En övning som man kan göra på många olika sätt.

Enklast är om man sitter hyfsat upprätt med överkroppen och fötterna i backen.

Lite svårare blir det om man lyfter upp fötterna och lutar sig lite bakåt.

Ännu svårare blir det om man har vaderna parallella med golvet och lutar sig lite mer bakåt.

Ännu svårare blir det om man istället har raka ben.

Svårast är om man i princip ligger raklång, men det är enbart rumpan som nuddar golvet.

Dynamisk båt

Man kan vända och vrida sig på många olika sätt, och ju snabbare man gör ju enklare blir det oftast. Därför; vill du bli stark på riktigt och träna ordentligt så gör du långsamt, då får musklerna jobba ordentligt.

En klassisk båt är som på gifen nedan, där man duttar något på ena sidan kroppen och sen duttar något på anda sidan.

båt med vridning

Lämna en kommentar